You are currently viewing Aby nám v triede dobre bolo – projektový deň 2021 (VII. B)

Aby nám v triede dobre bolo – projektový deň 2021 (VII. B)

  • Post category:r2015B

V triede a v škole trávime veľkú časť svojho dňa. Aby sme sa v našom prostredí cítili dobre, naplánovali sme si na projektový deň ( 27.10.2021) témy a aktivity, ktoré prispievajú k wellbeingu v škole.

Skúšanie, test a písomka sú slová, ktoré sa spájajú so stresom a negatívnymi pocitmi. Tieto aktivity však nemožno zo školského života jednoducho vymazať. Žiaci poznajú veľa rôznych tvorivých stratégií ako sa im vyhnúť, ale táto cesta nie je riešením. Nedávno sme na triednej aktivite diskutovali o zodpovednom prístupe a priebežnej príprave na hodiny, ktoré môžu výrazne eliminovať školský stres. Hovorili sme aj o nárokoch učiteľov a rodičov na dobré výkony a známky.

Téma stresu v škole bola v posledných týždňoch v našej triede často preberaná. Preto sme si na projektový deň pozvali pani psychologičku Veroniku Kalinovú, aby nám porozprávala o technikách, ktoré uvoľňujú a odbúravajú stres. Dozvedeli sme sa, že vďaka neuroplasticite mozgu si naše telo zvyká na stres a jeho vplyv cítime tým viac, čím častejšie si ho pustíme k telu. Našťastie, tento princíp funguje rovnako aj s uvoľnením a relaxom. Prakticky sme si ukázali techniku dýchania, alebo metódu 12345, ktoré môžeme využiť kedykoľvek pred písomkou či skúšaním.

Pani psychologičku v našom programe vhodne doplnil seminár sociálneho pedagóga Tomáša Bimana, ktorý sa snažil upriamiť našu pozornosť na veci, za ktoré môžeme byť v živote a v škole vďační. Prišli sme  na to, že si ich často ani neuvedomujeme a nesprávne ich považujeme za samozrejmosť. Zdravie, ústretoví učitelia, milujúci rodičia, súrodenci, to, že sa môžeme učiť v škole, s deťmi, ktoré sú v našej triede, že máme učebnice a vybavenie potrebné na vzdelávanie, že máme dostatok jedla a lásky, zázemie v rodine aj v škole. Niektorí z nás prišli aj na to, že už to, že sme sa narodili je výnimočné a môžeme za to byť vďační. Je dobré vedieť, koľko toho máme.

Duševná pohoda ide ruka v ruke s fyzickým zdravím. Zdravý životný štýl a strava sú pre pohodu v škole rovnako dôležité ako príprava na hodiny. Ako siedmaci by sme sa už mali vedieť postarať aj o svoju zdravú desiatu. Preto s nami pani učiteľka zorganizovala spoločnú zdravú desiatu. Vytvorili sme tri kuchárske skupiny, ktoré pripravovali tri nátierky: vajíčkovú, tuniakovú a bryndzovú. Nastala pracovná trma-vrma.

Niektorí čistili cibuľu, iní nad ňou nariekali, keď ju krájali. Škrupinky z varených vajíčok boli čoskoro po celej triede a všetci chceli strúhať vajíčko na jednom strúhadle. Tuniak padal z konzerv rovno do nátierkového masla, konverzácia pri stoloch sa točila okolo hustoty hmoty a presolených vajec. A takto sa v dobrej nálade rodili nátierky na našu desiatu. Keď pani učiteľka poumývala všetky lavice a pozbierala škrupinky, naservírovali sme si pečivo, čerstvý chlieb a zeleninu a pustili sme sa s chuťou do jedla. Všetky nátierky sa podarili a ako prvá sa zjedla tuniaková.

Každý žiak si počas dňa tvoril svoj akčný plán, ktorý obsahoval zoznam vecí, za ktoré je vďačný, techniku proti stresu, ktorú chce vyskúšať pred písomkou a recept na nátierku, ktorá mu najviac chutila. Ako sebareflexiu na témy dňa sme na záver tvorili triednu mandalu. Jej vnútorný kruh sme poskladali z individuálnych obrázkov, ktoré boli odpoveďou detí na otázku Čo ma v škole upokojuje? Druhý kruh obsahoval kresby  na tému Ja a zdravé jedlo a vonkajší kruh odzrkadľuje Za čo sme v škole vďační.

Rozlúčili sme sa s vďačnosťou za to, že sme mohli v čase pandémie stráviť deň spoločne, v zdraví a v škole.